tisdag 2 augusti 2016

Jag känner redan en saknad

efter sommaren fast den inte ens är slut ännu. Vi har gjort så mycket annat  och tiden har gått så fort så det känns som om jag missat alltihop vad gäller trädgård och sommar. Vi har haft öppen trädgård och andra träffar som vanligt under sommaren men det känns som vi hastat förbi dom utan att kunna ta in och njuta och ha roligt. Nu har vi i alla fall i stort sett renoverat klart det hus som vi skall sälja här under hösten. Det är alltså inte huset vi bor i nu utan ett annat hus som vi haft uthyrt. Trädgården och huset vi bor i  vill vi ju ha kvar och sköta så länge vi kan, det var någon som undrade om vi skulle göra oss av med trädgården. Jag tror vi måste ha den för att hålla oss friska och pigga.
Nu får jag se tillbaka med hjälp av bilderna och se hur fint det var.
Just nu visar sig inte trädgården från sin bästa sida. Vi har haft såå torrt och nästan inte fått något regn alls fast det regnat runtom i våra närområden. Vi har försökt vattna men det räcker inte och är inte samma sak som regn från ovan. Gräsmattan börjar bli helt brun på vissa områden för den brukar vi inte vattna, men inte är det snyggt.
I alla fall röjer jag  lite i rabatterna  och putsar till det fulaste. Ev plantor som kan tas tillvara krukar jag upp. Vi har ju öppen trädgård i helgen på söndag och då skall vi ha växt- och pryllopps också. Det kan bli spännande, om vi nu får några besökare.
 Det här är en favoritnäva, Summer Skies. Hos oss blir den 50-70 sm hög, nästan en buske men vissnar ner och blir ful när den blommat över. Då får man klippa ner den.
 Ibland dyker det upp någon lilja som jag planterat tidigare men som inte blommat. Den här blommade plötsligt inne bland stora perenner, jag hittade inget namn på den. Jag har säkert tagit bort namnskylten för jag trodde att den försvunnit helt.
 Smultronen mognar fortfarande. Det är ett sk månadssmultron som blommar och ger frukt länge.
 Jag hoppas att vi kan sitta på uteplatsen och ta en fika länge än  men det är ju augusti nu och börjar kännas lite sensommar. Men augusti kan ju vara en varm och fin månad om vi har tur.
 Jag saknar honungsrosens doft, den skulle få fylla trädgården ett tag till. Den har tyvärr blommat över och vi har klippt ur den rätt mycket. Den är inte kinkig och verkar bara växa mer när man beskär den.
 Så här kan det också bli, ett virrvarr av olika färger och växter som kanske inte passar ihop men det ser somrigt ut tycker jag.


 Valdemar har blommat riktigt fint i år men dom blommorna har också vissnat nu.


 Med värmen och solen kom fjärilarna och humlorna. Jag har inte sett så många fjärilar tidigare som vi har nu. Det bara fladdrar överallt i trädgården, i synnerhet runt rudbeckiorna.

Liljorna har kommit, Pretty Woman doftar underbart. Letar man på det namnet verkar den inte se ut så här men det är vad jag köpt den som. Kanske inte så vacker egentligen men doften kan man stå ut med.
Den här blomsterprakten saknar jag lite nu men det kommer ju annat som blommar, flox  och sånt.
Hoppas på en varm augusti med lagom med regn. Carita

8 kommentarer:

  1. Så lustigt det ser ut med en fjäril på varje rudbeckia. Det är torrt här också och bitar av gräsmattan är brun. Ser inte trevligt ut.

    SvaraRadera
  2. Så fint ni har det, med massor av fina blommor. Fjärilarna kom till mig med solhattarna. Men så många du har.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Ja, så många fjärilar som det är i år har jag aldrig sett någonsin tidigare. Jättetrevligt!
    Här har vi inte heller fått en droppe regn på flera veckor och några perenner har vi nog förlorat i torkan. Jag vattnar allt som är nyplanterat och sånt som jag är extra rädd om, resten får klara sig bäst det går. Vi har ju egen brunn så vi kan inte vattna så mycket så då får man prioritera vilka som ska få vatten eller inte.
    En Honungsros är jag sugen på, jag måste bara hitta en plats för den först:-)
    Lycka till på söndag!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Nog är det torrt alltid men idag kom det några riktiga skurar i alla fall.

    Jag känner också att sommaren bara sprang förbi. Vi åkte på en 9 dagar lång semester och innan dess var det ett antal dagar med vattning och att se till så att så många krukor som möjligt fick vatten från bevattningsslangarna som Anders installerat. När vi kom tillbaka från semestern hade jag en mastodontförkylning. Två hela veckor försvann. Ingenting blev gjort i trädgården och ...

    Nåja, sommaren är inte riktigt över än, men oj så fort den springer!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Visst har sommaren gått alldeles för fort!! Ändå har vi mest varit just hemma. Din favorit näva blommade här oxå. För första gången i år. Riktigt fin! Liljor har jag dåligt av.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Hoppas ni får en fin dag med lagom många besökare. Hos er finns ju alltid något att bli förtjust i och förundrad över :)

    SvaraRadera