torsdag 11 februari 2016

Vårvinter

Häromdan tog jag i runda i trädgården för det kändes nästan som vår och vårbrukstider. Jag hade lust att börja rensa lite och klippa ner perenner som jag inte tog ner under hösten. Det ser ju allmänt skräpigt ut fast jag tyckte att jag krattade bort all löv under hösten. Nu är det fullt överallt igen , säkert hitblåsta från annat håll. Jag har fortfarande lust att gå ut och städa men det känns ändå alldeles för tidigt, bakslagen kommer säkert på löpande band vad det lider.Om vädret fortsätter så här så kan jag snart inte hålla mig. Dagarna blir ljusare och eftermiddagarna blir längre, det syns tydligt  nu. Fåglarna börjar få lite vårkänslor och sjunger i trädtopparna och jag ser att skatorna börjar aktivera sig i lindarna utanför.
Daphne mezereum, tibast. Den är översållad med knoppar som snart slår ut om det blir lite varmt några dagar.  

Helleborus foetidus, klockjulrosen, den är grön hela vintern och knopparna är på väg här också. 

Papaver orientale , orientvallmo. Dom här rosetterna kom redan under hösten och nu har dom redan börja växa till sig .

Primula auricula, trädgårdsaurikler. Dom vi har är utplanterade i trädgården och har börjat visa tillväxt. Man skall väl egentligen ha dom i aurikel teatrar för att dom skall komma till sin rätt men vi har valt att ha dom ute och klara sig så gott det går. 

Primula veris, gullviva med mört röda blommor. 

Carex caryophyllea ´The Beatles´ och Carex morrowii IceDance. Beatles behöver kammas till lite efter vintern men dom ser ut att vara i gott skick än så länge och jag hoppas på att vårvädret passa dom.

Grön gräsmatta 8 februari och faktiskt inte mycket tjäle i rabatterna. 

Pachysandra terminalis, skugggröna verkar var en tålig växt bara den får skugga, grön året runt. Den kanske tål sol också, jag har inte testat det. 

Den till vänster har jag köpt som Saxifraga cecildominis, det namnet hittar jag inte på nätet så vad är det då. Den har i alla fall fina rosetter
Jag tycker inte det ser ut som februari , bilderna är tagna den 8:e. / Carita

6 kommentarer:

  1. Härligt! Inte ser det ut som i början av februari, inte. Här började jag städa rabatter och klippa bort fula julrosblad men slutade när jag såg att det skulle bli minusgrader igen. Hoppas kylan försvinner snart igen.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Mycket på gång, härligt! Klockjulrosen, som finns även här, är en tacksam "vinterblommare".
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Tibast har jag funderat många gånger på, men konstigt nog aldrig kommit till skott.....
    Jag har bara sått chili och paprika, tomaterna väntar jag nog ett par veckor med.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Ja, nog är det en märklig vinter. Jag började städningen så fort snön försvann, i planteringarna tar jag aldrig bort löven utan fyller bara på med ny jord men alla gångar kan man städa, här faller så mycket skräp från träden.

    Saxifraga är knepiga att identifiera men det skulle kunna vara Saxifraga longifolia praktbräcka.

    SvaraRadera
  5. Ja, nu kliar det i fingrarna på allvar! Jag har varit ute och klippt ner Plymspireror och andra växter som klarar nästan vad som helst. Kratta löv har jag också gjort några gånger. Det är så skönt att vara ute och nu när ljuset kommer tillbaka och fåglarna sjunger börjar vårkänslorna komma på allvar:-)
    Ha en fin helg! Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Ja, nu kliar det i fingrarna på allvar! Jag har varit ute och klippt ner Plymspireror och andra växter som klarar nästan vad som helst. Kratta löv har jag också gjort några gånger. Det är så skönt att vara ute och nu när ljuset kommer tillbaka och fåglarna sjunger börjar vårkänslorna komma på allvar:-)
    Ha en fin helg! Kram Nora

    SvaraRadera