fredag 3 juli 2015

Sommarhetta

Klockan är 7.00 och termometern visar + 22 vid köksfönstret med sol från klarblå himmel.Det bli ännu en varm dag. Tänk att vi äntligen fått riktig sommarvärme  som tyvärr inte ser ut att vara så länge. Nu går det fort, allt slår ut på en gång. Jag har gått många rundor i trädgården och försökt fota i solskenet. Jag vill ju försöka få allt fint på bild men nu hinner jag nästan inte med innan det blommat över. Pionerna står i sin bästa blomning, dom som blommar nu. Vi har många nya sen ett par år som inte blommat tidigare, men vilka gräddbakelser det är, eller rättare sagt ser ut som, helt otroliga. Massor av iris blommar och allt annat också. 
Vi köpte några kinesiska pioner på trädgårdsmässan i Älvsjö av Blomqvist  från Finland. Det var nog två-tre år sedan. Många känner väl till honom, han brukar nästan alltid vara på mässan.Dom är jag väldigt nöjd med, helt otroligt fina har dom blivit. Jag läste att dom är starkväxande så jag hoppas dom blir mycket större så småningom. Jag har planterat iris tillsammans med pionerna på vissa ställen men om dom brer ut sig får jag väl flytta irisarna så småningom. Vi har rätt mycket lerblandad jord där dom står, pioner gillar ju lera så jag hoppas att dom skall trivas i fortsättningen också.

Iris ´White Swirl´

Paeonia lactiflora ´Sorbet´

Irissläkte Moraea, osäker på om det stämmer men har köpt den som det.

Okänt namn

Paeonia lactiflora ´Krinkled White´

Iris spuria

En krollilja utan namn, gåva fån en bekant.

Paeonia sinjianensis, nästan överblommad

Favorit i repris, Paeonia lactiflora  ´Coral Sunset´

Jättefin, men har tappat namnet.

Kinesisk pion, Hong Jin Gang ´Red Hero´

Kinesisk pion, Yang Fei Chu Yu ´Fat Concubine´

Kinesisk pion Xue Shan Zi Yu, ´Purple Snow´

Paeonia  lactiflora ´Bowl of Beauty´, nästan överblommad


4 kommentarer:

  1. Underbara Pioner. Bäst att njuta av dem medan de blommar. Du har många fina.
    De vita kineskiska blev jag extra förtjust i.
    Ha det gott i solen!

    SvaraRadera
  2. Så många vackra skönheter! De kinesiska Pionerna var tjusiga, och Sorbet är precis så där romantiskt fluffiga som man tänker sig en Pion ska vara. Jag blev så förvånad i början på veckan, när jag fick två "sorbet" med posten. Det var tydligen för jag hade prenumererat på en tidning, något som jag helt glömt. / Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder av pionerna Carita! Du har verkligen en rejäl samling. Beträffande värmen så tycker jag den är plågsam, hoppas på det utlovade regnet i morgon för här är det torrt!

    SvaraRadera
  4. Åh så kul med ett pion inlägg. 'Sorbet' ser helt enkelt urläcker ut!!! Jag vet att jag har planterat den någonstans i trädgården men vet inte vart hoppas att den blommar i sommar.

    SvaraRadera