onsdag 23 april 2014

Vårbruk och vårblommor

Vilka underbara soliga dagar vi haft, t.o.m en hel helg fick vi med vackert väder. Tiden har bara flugit  iväg så jag har inte ens hunnit ta mig tid att skriva  på bloggen. Jag har varit ute hela dagarna och bara njutit av all prakt som kom väldigt  fort med det fina vädret. Under såna här dagar tar jag mig faktiskt tid att ta några rundor i trädgården varje dag för det händer väldigt mycket på kort tid. Man kan nästan stå bredvid och se hur allt växer.
Jag har inte bara latat mig utan börjat med komposten som skall ut i rabatterna. Några skottkärror har jag allt hunnit med. Då blandar jag  egen kompost med en del köpejord, sand och hästgödsel och ibland benmjöl också.Nu har jag bara lagt ut det på rabatterna men jag skall mylla ner det  och blanda lite med den befintliga jorden. Vi har fortfarande en hel del lerjord i vissa rabatter som har blivit väldigt hård nu på grund av torkan så jag önskar mig faktiskt en del regn om man kan önska sånt i det härliga vädret.
Jag passade på att ta några bilder av en narcisser som har slagit ut. Jag har inte så bra koll på deras namn tyvärr, jag har slarvat med det när det gäller lökväxter.


Den här är helt otrolig med alla sina kjolar

Jag köpte ett antal primula då när den säsongen började som jag sedan planterad ut. Nu har dom börjat blomma om och är jättefina.


Det som oroar mig mest nu är att det förmodligen blir frost i natt och då blir det problem med magnolian som har slagit ut . Den har klarat sig många år utan frostskador men i år blommar den tidigare och blommorna klarar inte frost så bra, dom blir bruna och fula. Jag hann i alla fall ta en bild idag och jag håller tummarna att det inte blir så många minusgrader. Vi hörs igen/Carita


3 kommentarer:

  1. Vilka härliga vårbilder! Magnolian är fantastisk/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar magnolia - och narcisserna! Jag bara älskar dom här lite mer udda varianterna!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Så fine liljer og blomster, magnolia treet er litt av ett syn.
    Nå har tiden og våren vi har ventet på kommet for fult.

    Ha en fin kveld fra Marit.

    SvaraRadera